Friday 15 May 2015

Dengan Viva kami mengembara .

Assalamualaikum.

I'm back.Well,I did promise something but can't find the perfect picture for it.
In the mean time,I'll share what I have in mind first.
Last month ( 9th - 11th April 2015) , we went for our overseas trip. Grinning.
Oversea doesn't really mean you have to travel via aeroplane people.

Back to main purpose,with the budget of RM300 ( for three of us  - +Nazirah Lutfe  , +anis suhana  and my self +aimisarah abdullah ) we drove from
Alor Setar - Ulu Legong - Pengkalan Hulu - Betong - Kupang - Baling - Sungai Petani - Alor Setar.

Me,


Hari Pertama 9th April 2015

1800 - bertolak dari Alor Setar
2000- Sampai di Baling,Lepak Pasar Malam.Sungguh excited berada di Pasar Malam Baling sebab Bunga Kantan 3pcs bersamaan RM1.Gila ka apa xbeli oih? +anis suhana  beli la RM2.Then jumpa sejenis ulam,ala2 jering dan Petai.Aku perati lama jugak la pasai xpernah makan.Yes,saya memang anak jati Kedah,tapi kunjungan ke Daerah seperti Baling agak asing untuk keluarga saya.Tak pasti kenapa saya jarang di dedahkan dengan Daerah2 lain di negeri tercinta.
Ok,dekat Pasar Malam kena perli pasai kami tak beli sayuq dekat dia.Siap kata org KL xmakan sayuq.Eh,dah kenapa pakcik ni sentap.Malas layan.hahaha.
.
2130 - Sampai Ulu Legong lepas buang masa dekat Pasar Malam.Check in Chalet Air Panas.Tunggu Kawan Ateh mai.Siap2 salin baju dan bersedia untuk Berendam!! Best jugak lah.Ada Ibu Kolam Air Panas,pergh,melecur tangan iols.

Makin lewat malam,makin ramai orang mai mandi.Ada yang Camping bayar RM5 untuk 1 tapak khemah.

Kami Dinner dekat Gerai2 tepi ni saja,sambil borak kosong masing2.Lepas makan terus sambung berendam sambil cari port menarik untuk lepak berjemaah.

0000- Mata tak larat bukak dah.Masing2 nak balik lena. +Nazirah Lutfe dah terlena di tepian kolam.
Aku layan movie sampai aku pun xpasti sapa yang tutup tv.

* Line celcom agak slow di Chalet Ulu Legong.Jadi untuk gadjet addict,harap bersabar.Kat sini lah anda nak bermesra dengan unggas-unggas yang ada.

Hari Kedua  10th April 2015

Keletihan berendam semalam,kami bangun ala2 princess.Gteww.
Ateh continue berendam, tapi aku and Nazirah pilih untuk berendam atas katil.Lebih nikmat kayaknya sambil nonton movie sama aircond yang sejuk bangat.hahaha


1000 - Kami bersiap2 untuk ke Luar Negara.Singgah breakfast di Gerai tepi challet sebelum proceed ke sempadan.Kawan Ateh teman sampai pintu Sempadan.Dekat ja,lebih kurang setengah jam.Sepanjang perjalanan aku asyik membebel,bahagianya kalau aku dapat cakap fluent in Thai.(masa aku tengah type blog ni,ada sekumpulan student dari Thai tgh discussion depan meja aku dekat Library.Depa berjemaah sambil bawa cerek ok.Aku tak pasti ada dapur ke tak dengan depa ni)

1200- Kami sampai Pintu Sempadan.Nervous jugak sebab ini kali pertama nak memandu di luar negara.Tak beli pun Insurance kereta,and Imigresen macam x tanya pun kenapa.
Cuma costing nak masuk agak expensive compare to other exit la.


  • Paspot holder - Bayar RM2 untuk arrival card + upah menulis
  • Border Pass Holder - Bayar RM2 terus dekat kaunter Imigresen Thai

* Jangan lupa senyum masa depa ambil gambar okay.Aku akan make sure gigi aku extra lebar masa ni.hiks

1230- Sawadikap,Welcome to Kingdom of Thailand!! Try nak selfie tapi masing2 macam malas ja.
Aku pun malas jugak.

1300- Mula memandu dan tercari2 ke arah mana nak pergi.Kami masuk Highway,which is free lah dekat sana.I wonder kenapa Highway depa free.Cuak jugak pasai sunyi ja jalan tu.Kami follow jalan ke Taman Bunga,cuma bila samapi T-Junction,we made this huge mistake ever,by taking the right lane instead of left.

Gaiss,listen here.

Left is not necessarily the wrong way.Sometimes,right do make mistakes.

And yeah,we are stucked in Pekan Betong.Pusing sana sini.Oklah,terror dah la jalan dalam Pekan Betong.Jumpa la The Biggest MailBox,Clock Tower,Taman Ayam,Makan LokChing.

1700- Check in +modernthai betong .I'm glad we made that decision.The best hotel ever.
Aku ada buat review pasal hotel ni dekat +TripAdvisor  and look for Sarah's review .

2000- Lepas berehat and kemas2,we all jalan cari dinner.Finally settle down dekat gerai dekat tempat weols lunch.We had Duck Pad Thai.Bagi aku memang sedap lah.Super pedas kot.& cheap as well. +Nazirah Lutfe makan sikit ja.Jetlagged kot.hahahah.Lepas melantak,weols jalan2,around pekan.Then patah balik hotel,drive ke Piyamit Tunnel coz kat situ lawa.Nak pi jauh2,macam malas lak.Then,jalan bawah barisan burung layang2.Aku hairan kenapa atas jalan tu banyak taik burung.Memang Xperasan barisan burung atas wayar elektrik yg berselirat tu.Cuak gak la,nanti habislah gaya hijabista I di penuhi taik burung.hiks.


Hari Ketiga  11th April 2015

0800- Check out awal coz program dengan NurHidayah mula 1030am macam tu.Beli breakfast dekat 7e ja.Pergh,coffee dia memang daebak lah.Kami beli yang cawan besaq sekali.Puas hati.Then pi snap pic dekat highway sebelum Border.Serious lawa view dia.Aku sampai panjat lah tembok tu,kekonon nak posing ala2 hijabista kan.

1000- around that time,singgah breakfast dekat border.Biasa ja kedai tu.Aku makan gitu2 ja.Then masuk balik Malaysia,kena

BAYAR LAGI RM2 PASAI NAK MASUK.

Eh,mahai pulak nak keluaq masuk kat pengkalan hulu ni kan.Tapi bayar ja lah,xkan aku nak balik kot Hatyai dan mai ke Baling kan?Sangat tak bijak di situ.
Bila sampai kat Baling,aku baca whats app yang gang2 from KL sampai lambat.Time tu agak ralat la x stay lama dekat Betong.So,we end up lepak ja dekat rumah Anak Yatim NurHidayah and borak with the girls.

Tujuan ke Baling adalah menjadi sukarelawan untuk projek Mini Library Khutub Khanah bawah ThewakafBuku.
Aku kan kaki panjang.hiks.
Aku google apa yang dekat dengan Baling.Aku nampak Betong,apa lagi.

Sesi berkenalan 

Ucapan penggulungan dari Pihak NurHidayah

Sesi memasang Mini Perpustakaan

Bukti aku pi buat kerja dekat sana.Gigih kan aku?


















1800- Majlis selesai,ada la sesi bergambar,tapi aku xdak pulak pic tuh.Xpalah,hampa percaya kann?
Lepas selesai,aku pi rumah member dekat area tu jugak,Ziarah parents dia.Tapi perangai hudoh,kami pi lenggang apam ja.Mak dia punya la jamu macam2,siap bagi bekal asam keping ok.Malu rasa.Dah la pi jalan,balik tangan kosong ja.
Memang macam tu dah aku,Jarang pi jenjalan beli ole2.Sangat x ikut sunnah.Masalahnya,kewangan tipis.Tunjuk ga,baq dah cukup kan?

Oklah,takat tu ja aku larat nak share.Kalau rajin,check la +LinkedIn  aku ,ada la aku update dalam tu.
Sarah's LinkedIn

Networking kan.hiks.Kalau ada sapa2 nak ajak aku travel,ok ja.Tapi aku prefer Indo-China lagi la.
Till then...

Assalamualaikum


Sarah,
May 15th 2015

Alfatihah untuk Mama & Papa

2 comments: